Κυριακή, 24 Ιουνίου 2007

Η Καταστροφή των Ινδιάνων

Σε αυτή την καταχώρηση, εν μέσω των υψηλών θερμοκρασιών του καύσωνα και πριν την απόδραση από μια πόλη, η οποία βράζει κάτω από τον ήλιο και την αντανάκλαση της θερμότητας - ας είναι καλά η πλήρης κάλυψη με άσφαλτο, πλάκες και τσιμέντο, που φυλάκισαν το χώμα και φροντίζουν να ξεχάσουμε τι χρώμα έχει η γή - θα αρκεστώ στην αναμετάδοση μιας βιβλιοπαρουσίασης από τις εκδόσεις Στοχαστής, του βιβλίου "Η καταστροφή των Ινδιάνων", γραμμένου από τον δομινικανό ιεραπόστολο Βαρθολομαίο Ντε Λας Κάζας:


ΒΑΡΘΟΛΟΜΑΙΟΣ ΝΤΕ ΛΑΣ ΚΑΖΑΣ

Η Καταστροφή των Ινδιάνων





Λίγα χρόνια μετά το ταξίδι του Κολόμβου, ο Βαρθολομαίος ντε Λας Κάζας δομινικανός ιεραπόστολος συντάσσει μιαν έκθεση που απευθύνεται στον «Υψηλότατο και Παντοδύναμο κύριο, τον πρίγκιπα της Ισπανίας, δον Φίλιππο». Πρόκειται για μιαν ακριβή αναφορά του αποικισμού των πρώτων περιοχών που κατακτήθηκαν στο Νέο Κόσμο, την Αμερική.

Κούβα, Τζαμάικα, Γουατεμάλα, Νικαράγουα, Τρινιτάντ, Βενεζουέλα, Φλόριδα, Ρίο ντε λα Πλάτα, Περού, είναι μερικές από τις μυθικές περιοχές του γήινου Ελντοράντο.

Αλλά αυτά αποτελούσαν την εξωτερική όψη του νομίσματος. «Τη μαγεία του Νέου Κόσμου». Υπάρχει όμως και η πραγματικότητα που δεν σκεπάζεται από τα μυθικά αυτά ονόματα.

Θλίψη και αγανάκτηση φανερώνεται στην έκθεση του Λας Κάζας. Πίκρα για τη μοίρα των ιθαγενών -τα αγαθά πρόβατα- όπως τους χαρακτηρίζει. Οργή και θυμός για τον κατατρεγμό και την κακομεταχείριση που υφίσταντο. «Οι Ισπανοί σκότωσαν πλήθος από Ινδιάνους και έκοψαν τα χέρια και τη μύτη σε αναρίθμητους άντρες και γυναίκες. Άλλους τους έριξαν στα άγρια σκυλιά που τους κατέτρωγαν και τους κατακομμάτιαζαν... τους ξεκοιλιάζουν, τους περνούν από το σπαθί, μα είναι πολλοί, και πρέπει οι Ισπανοί να σταματήσουν για να ξεκουραστούν, τόσους που σκότωσαν...».
Όμως ο Λας Κάζας δεν θα εισακουστεί και η καταστροφή της Αμερικής θα πραγματωθεί οδηγώντας στο δεύτερο μεγάλο αίσχος την εισαγωγή μαύρων σκλάβων από την Αφρική.

Ο Λας Κάζας θα παραμεριστεί και θα κυνηγηθεί από τους σύγχρονους του που του καταμαρτυρούν ότι ήταν ο απαίσιος εφευρέτης ενός δήθεν κατατρεγμού των Ινδιάνων, με σκοπό να διαβάλει το μεγαλείο της Ισπανίας.

Θα περάσει όμως στην Ιστορία σαν ο πρώτος υπερασπιστής των Ινδιάνων , σαν ο πρώτος αντιαποικιοκράτης παπάς. Το βιβλίο του είναι ένα μοναδικό, συγκλονιστικό ντοκουμέντο, μια καυτή και άμεση μαρτυρία. Γι’ αυτό και ουσιαστικά αποτελεί το πρώτο κεφάλαιο στην Παγκόσμια Ιστορία της Ατιμίας, όπως άλλωστε θα έγραφε και ο Χόρχε Λουίς Μπόρχες, που δεν ξέχασε να τον μνημονεύσει.


Να προσθέσω μόνο μια παρατήρηση: Στην Παγκόσμια Ιστορία της Ατιμίας έχουν γραφτεί πολλά κεφάλαια πριν από αυτό, πολλά γράφονται στις μέρες μας και, όπως φαίνεται, πολλά ακόμα πρόκειται να γραφούν στο μέλλον.

Τετάρτη, 13 Ιουνίου 2007

Σχόλια πάνω στον ισχυρισμό οτι "η εκκλησία διέσωσε την Ελληνική γραμματεία"

Εδώ και αρκετό καιρό επιθυμώ να γράψω για το θέμα της υποτιθέμενης διάσωσης της Ελληνικής γραμματείας και του Ελληνικού πολιτισμού χάρη, όπως κάποιοι ισχυρίζονται, στην εκκλησία και τα μοναστήρια της, αλλά τώρα μόλις μου έχει δοθεί η κατάλληλη αφορμή.
Όλα ξεκίνησαν από το άρθρο του ιστολογίου Insomnia με τίτλο H τρίτη αυτοκρατορία. Ανάμεσα στα επιχειρήματα του συγγραφέα του άρθρου υπήρχαν και οι γνωστοί σε όλους μας ισχυρισμοί, οτι:

  • η Pωμαϊκή αυτοκρατορία, αλώθηκε ιδεολογικά από μια χούφτα ταπεινών οπαδών μιας εβραϊκής αίρεσης με το πανανθρώπινο μήνυμα του Eυαγγελίου
  • οι ταπεινοί καλόγεροι του Bυζαντίου διέσωσαν στα σκοτεινά scriptoria ένα μεγάλο μέρος από την αρχαιοελληνική γραπτή παράδοση αλλά και ενσωμάτωσαν τους Σλάβους της καθ'ημάς Aνατολής στον κόσμο του γραπτού πολιτισμού


Ας εξετάσουμε αρχικά τον πρώτο ισχυρισμό, οτι "η Pωμαϊκή αυτοκρατορία, αλώθηκε ιδεολογικά από μια χούφτα ταπεινών οπαδών μιας εβραϊκής αίρεσης με το πανανθρώπινο μήνυμα του Eυαγγελίου".
Ας δούμε κατά πόσον πρόκειται απλά και μόνον για μια "ιδεολογική" άλωση, ρίχνοντας μια ματιά στην Ρωμαϊκή νομοθεσία αυτοκρατόρων, όπως οι Θεοδόσιος, Αρκάδιος, Ονώριος, Ιουστινιανός και άλλοι. Θα διαπιστώσουμε εύκολα με ποιόν τρόπο ξεριζώθηκαν οι αρχαίες θρησκείες και ιδιαίτερα η Ελληνική, πώς επιβλήθηκε με αυτοκρατορικά διατάγματα ο Χριστιανισμός και πώς επήλθε η ερήμωση – καταστροφή του πολιτισμού, ο οποίος συμβάδιζε τότε με εκείνες τις αρχαίες θρησκείες.

Μετά από μια μικρή αναζήτηση στο διαδίκτυο μπορούμε να ανακαλύψουμε ολόκληρο "θησαυρό" από νόμους σχετικούς με την – δια της βίας – επιβολή του χριστιανισμού:

«Εάν κάποια αγάλματα βρίσκονται ακόμη μέσα στους Ναούς και τα Ιερά και έχουν δεχθεί ή δέχονται ακόμη την λατρεία των ειδωλολατρών, όπου κι αν συμβαίνει αυτό, θα ξεριζωθούν εκ θεμελίων, αναγνωρίζοντας ότι αυτό έχει διαταχθεί κατ' επανάληψη και πολύ συχνά. Τα ίδια τα κτίρια των Ναών που βρίσκονται μέσα σε πόλεις ή κωμοπόλεις, ή έξω από αυτές, θα παραδοθούν σε δημόσια χρήση και θα καταστραφούν οι ανά τόπους βωμοί.», «Θεοδοσιανός Κώδιξ» 16. 10. 19

«Απαγορεύουμε σε εκείνους που έχουν μιαρές ειδωλολατρικές πεποιθήσεις να προσφέρουν τις καταραμένες τους θυσίες και να ασκούν όλες τις άλλες καταδικαστέες πρακτικές τους. Διατάσσουμε δε όλα τα Ιερά και οι Ναοί τους που στέκουν ακόμη, να καταστραφούν με πρωτοβουλία των τοπικών διοικητών και να εξαγνισθούν τα' απομεινάρια τους με την ύψωση του σημείου της σεβαστής χριστιανικής θρησκέιας. Όλοι ας γνωρίζουν ότι αν παραβάτης του παρόντος νόμου παραπεμφθεί με επαρκείς αποδείξεις ενώπιον δικαστού, θα τιμωρηθεί με την ποινή του θανάτου», «Θεοδοσιανός Κώδιξ» 16, 10, 25

«Διατάσσουμε ότι κανείς δεν θα τιμήσει και λατρεύσει σε Ιερά που έχουν σφραγισθεί: δεν θ' αποδίδονται στο εξής τιμές προς ανόσια και αηδιαστικά αγάλματα, ούτε θα στολίζονται με στεφάνια οι ανόσιοι Ναοί, ούτε θα ανάπτονται οι βλάσφημες επιβώμιες πυρές, ούτε λιβάνια θα καίγονται, ούτε ιερεία θα θυσιάζονται, ούτε θα βρέχονται τα πάτερα με σπονδές οίνου και δεν θα διαπράττεται καμμία από τις ιεροσυλίες αυτών των Θρησκειών. Όποιος αποπειραθεί να θυσιάσει ενάντια στις απαγορεύσεις που η Γαληνότης μας έχει επιβάλει και ενάντια στις απαγορεύσεις των προγενεστέρων αγιοτάτων διαταγμάτων, και κατηγορηθεί δημοσίως ενώπιον δικαστού, θα καταδικάζεται εις θάνατον και θα κατάσχεται όλη η περιουσία του. Ας γίνει επίσης γνωστό σε όλους τους αξιωματούχους ότι θα καταδικασθούν στην ίδια ποινή, αν εξακολουθήσουν να συμμετέχουν σε απαγορευμένους από τους αυστηρούς νόμους μας εορτασμούς. Εάν κάποιος επιφανής πολίτης ή διοικητής επαρχίας αποκαλυφθεί μετά από κανονική καταγγελία ότι έχει συμμετάσχει σε τέτοια κακουργήματα, θα υποχρεωθεί να πληρώσει στο αυτοκρατορικό ταμείο πενήντα λίβρες χρυσού ο ίδιος και πενήντα λίβρες χρυσού οι αξιωματούχοι της ακολουθίας του», «Ιουστινιάνειος Κώδιξ» 1. 11. 7

«Θεσπίζουμε δε και νόμο, σύμφωνα με τον οποίο όλα τα μικρά παιδιά πρέπει να δέχονται το σωτήριο βάπτισμα αμέσως και χωρίς καμμία αναβολή, ώστε όπως και οι μεγαλύτεροι να μπορούν να εκκλησιάζονται και να κατηχούνται στις θείες γραφές και τους θείους κανόνες.
Έτσι θα μπορούν να διαφυλάξουν την αληθινή πίστη των ορθοδόξων χριστιανών και δεν θα επιστρέψουν ξανά στην παλαιά πλάνη. Και όσων έχουν κάποιο στρατιωτικό ή άλλο αξίωμα και περιουσία μεγάλη και για να κρατήσουν τα προσχήματα εβαπτίσθησαν οι ίδιοι ή πρόκειται να βαπτισθούν, αφήνοντας όμως τις συζύγους τους και τα τέκνα τους ή τα άλλα μέλη του οίκου τους μέσα στην Ελληνική πλάνη, διατάσσουμε να δημευθεί η περιουσία τους, να στερηθούν όλων των πολιτικών δικαιωμάτων τους και να τιμωρηθούν όπως τους αξίζει, αφού είναι φανερό ότι έτυχαν του αγίου βαπτίσματος δίχως να έχουν πίστη, και τα ίδια δε θα υφίστανται οι αλιτήριοι Έλληνες και οι Μανιχαίοι, τμήμα των οποίων είναι οι Βορβορίτες», «Ιουστινιάνειος Κώδιξ» 1. 11. 10

«Ανακοινώνουμε σε όλους εκείνους που έχουν γίνει χριστιανοί και ήδη αξιωθεί το άγιο και σωτήριο βάπτισμα, ότι όποτε εντοπισθούν επιμένοντες στην πλάνη των Ελλήνων θα καταδικασθούν στην εσχάτη των ποινών. Όσοι όμως δεν έχουν αξιωθεί ακόμη το σεβαστό βάπτισμα, θα πρέπει να εμφανισθούν οικειοθελώς στην Βασιλεύουσα ή στις επαρχιακές πόλεις τους και να προσέλθουν στις αγιότατες εκκλησίες μαζί με τις συζύγους τους, τα τέκνα τους και όλα τα υπόλοιπα μέλη του οίκου τους και να κατηχηθούν στην αληθινή πίστη των χριστιανών.
Έτσι, αφού κατηχηθούν και αποβάλουν μια για πάντα την πλάνη που τους διακατείχε, θα πρέπει να δεχθούν το σωτήριο βάπτισμα, διαφορετικά δεν θα έχουν κανένα απολύτως πολιτικό δικαίωμα, ούτε θα τους επιτραπεί να είναι ιδιοκτήτες κινητής ή ακινήτου περιουσίας. Θα τους αφαιρεθούν τα πάντα και θα εγκαταλειφθούν οι οικογένειές τους στην εξαθλίωση και επιπλέον οι ίδιοι θα υποβληθούν σε διάφορες ποινές. Απαγορεύουμε δε κάθε διδασκαλία των πασχόντων από την νόσο των ανοσίων Ελλήνων, ώστε να μην μπορούν να διαφθείρουν τις ψυχές των μαθητών τους με δήθεν αλήθειες. Οι περιουσίες αυτών των ανθρώπων θα δημευθούν και οι ίδιοι θα τιμωρηθούν με εξορία.
Αν κάποιος στην επικράτειά μας κρύβεται, αλλά συλληφθεί θυσιάζων ή διαπράττων το αδίκημα της ειδωλολατρίας θα τιμωρηθεί με την εσχάτη των ποινών, με την οποία άλλωστε τιμωρούνται δικαίως και οι Μανιχαίοι και οι Βορβορίτες, γιατί κρίνουμε ότι όλοι αυτοί είναι εξίσου εγκληματίες.», «Ιουστινιάνειος Κώδιξ» 1. 11. 10

Και μπορούμε να βρούμε πολλά άλλα παραπλήσια, σε μεγάλο βαθμό χάρη στις ιστοσελίδες κάποιων κινήσεων υπέρ της αρχαίας θρησκείας. Τα παραπάνω τα πήρα από εδώ, και δεν βλέπω να τα έχει αμφισβητήσει κανείς μέχρι τώρα ως ιστορικά δεδομένα.
Οι παραπάνω "κανόνες δικαίου" των Ρωμαίων (σήμερα λεγόμενων Βυζαντινών) αυτοκρατόρων είναι μεν κανόνες - νόμοι, αλλά κατά πόσον είναι κανόνες "δικαίου" αυτό αφήνεται στην κρίση καθενός από εμάς.

Ας έρθουμε τώρα στον ισχυρισμό οτι " οι ταπεινοί καλόγεροι του Bυζαντίου διέσωσαν στα σκοτεινά scriptoria ένα μεγάλο μέρος από την αρχαιοελληνική γραπτή παράδοση":
Έχω την εντύπωση οτι η άποψη αυτή είναι μεν η κυρίαρχη προπαγάνδα, η οποία όμως δεν ευσταθεί.
Το πρώτο ερώτημα που τίθεται είναι "από ποιούς την διέσωσαν;"
Αν το σκεφτούμε καλύτερα, διαπιστώνουμε οτι για πολλούς αιώνες οι πρόγονοί μας (Έλληνες), χωρίς την βοήθεια κάποιων "μοναχών", διέσωζαν οι ίδιοι την γραμματεία τους και μάλιστα έκαναν επαρκή αναπαραγωγή αντιτύπων, ώστε να εμπορεύονται τα βιβλία όπως μαρτυρεί και ο Πλάτων στην "Απολογία Σωκράτους" (Λέει κάπου ο Σωκράτης, 470 π.Χ. με 399 π.Χ, στην απολογία του τα εξής για τα βιβλία του Αναξαγόρα του Κλαζομένιου: " και οι νέοι μαθαίνουν από μένα αυτό που μπορούν ανά πάσα στιγμή, με μία δραχμή το πολύ, να το αγοράσουν από εκεί που πουλάνε βιβλία").
Το μόνο που έκαναν οι μοναχοί ήταν να μεταγράφουν (παραποιώντας πολλές φορές και παραλείποντας ενότητες που δεν άρεσαν στην "λογική" του χριστιανισμού) κάποια από τα Ελληνικά βιβλία, κρατώντας τα μακρυά από τον χώρο της παιδείας. Δηλαδή απλώς "φυλάκισαν" κάποια, διατηρώντας αντίγραφα, για μελλοντική χρήση κατά τα συμφέροντα της εκκλησίας και βέβαια, κατέστρεψαν πολλά περισσότερα (δες για παράδειγμα το"παλίμψηστο" του Αρχιμήδη).

Όσο τώρα για τον ισχυρισμό οτι "οι ταπεινοί καλόγεροι του Bυζαντίου ... ενσωμάτωσαν τους Σλάβους της καθ'ημάς Aνατολής στον κόσμο του γραπτού πολιτισμού", τίθεται το εξής απλό ερώτημα: Γιατί άραγε δεν τους μετέδωσαν το Ελληνικό αλφάβητο, επαρκέστατο για την γραφή κάθε προφερόμενης λέξης, αλλά ένα μείγμα Λατινικών, Ελληνικών και άλλων "παράξενων" γραμμάτων (κάποια από τα οποία μοιάζουν με Εβραϊκά); Είναι ευκόλως εννοούμενο οτι η αναφορά σε καλόγερους του Βυζαντίου, οι οποίοι " ενσωμάτωσαν τους Σλάβους της καθ'ημάς Aνατολής στον κόσμο του γραπτού πολιτισμού", υποννοεί τους Κύριλλο και Μεθόδιο. Ας θυμίσω οτι αυτοί οι δύο είχαν γεννηθεί και είχαν μεγαλώσει στην Θεσσαλονίκη και γνώριζαν την Ελληνική. Αν λοιπόν ήταν Έλληνες, το λογικό θα ήταν να έκαναν τους Σλάβους εγγράμματους διδάσκοντάς τους την Ελληνική.

Στο ίδιο άρθρο, H τρίτη αυτοκρατορία, στο οποίο έθεσα εξ αρχής τα παραπάνω επιχειρήματα σε σχόλιο, το οποίο, όπως διαπίστωσα, έχει οριστικά διαγραφεί, ετέθη και το εξής επιχείρημα – ισχυρισμός από την ange-ta: "η εκλησσία ως μηχανισμός και όχι συμπτωματικά, διέσωσε την αρχαία κουλτούρα, με τον τρόπο που επίσης τη σκότωσε". Αλλά, ο ισχυρισμός αυτός δεν απαντά καθόλου στο αρχικό ερώτημα που είχα θέσει, δηλαδή "από ποιούς την διέσωσε;". Μεταξύ των επιχειρημάτων της ange-ta ήταν και η φράση:
«Ο κλήρος είχε ουσιαστικά τη δυνατότητα να ελέγχει κάθε πρόσβαση σε όλα τα γραπτά κείμενα.
Και καθώς δεν υπήρχαν Πανεπιστήμια, μόνο η βασιλική ή η εκκλησιαστική σχολή έδιναν τη δυνατότητα μόρφωσης άλλης από εκείνης που μπορούσε να προσφέρει ο προσωπικός ιεροδιδάσκαλος»
Αυτό όμως συνέβη μετά την επιβολή του χριστιανισμού στον χώρο της Ρωμαϊκής αυτοκρατορίας. Δηλαδή, ήταν αποτέλεσμα της εξουσίας, που απέκτησε η χριστιανική φατρία. Τι θέλουν λοιπόν να πούν αυτοί που ισχυρίζονται οτι η εκκλησία διέσωσε την Ελληνική γραμματεία; Μήπως εννοούν οτι την έσωσε από τον ίδιο της τον εαυτό; ή οτι κάποιοι καλόγεροι έσωσαν κάποια αποσπάσματα της Ελληνικής γραμματείας από τον ορκισμένο εχθρό της Ελληνικής σκέψης, που ήταν η ίδια η εκκλησία; Αν δεν είχε επικρατήσει ο χριστιανισμός, από ποιούς θα χρειαζόταν να διασώσουν την Ελληνική γραμματεία οι ... καλόγεροι;
Τέλος για το παραπάνω επιχείρημα της ange-ta μπορεί κάποιος να δώσει την εξής απάντηση, χρησιμοποιώντας μια "παραβολή":

Ας πούμε για παράδειγμα οτι κάποιοι πρόγονοί μου είχαν συστήσει μια συμμορία ληστών και είχαν σκοτώσει και καταληστέψει κάποιους δικούς σου προγόνους. Και σήμερα εγώ και οι συγγενείς μου είχαμε στις αποθήκες μας μέρος από τα κλοπιμαία. Και ας πούμε οτι κάποιοι πίνακες αξίας είχαν επιζωγραφιστεί και κάποια κοσμήματα είχαν μεταποιηθεί και άλλα είχαν χρησιμοποιηθεί για να φτιάξουν οι ληστές αντίγραφα και να τα πουλάνε στους ξένους. Για να μην τα πολυλογώ, θα είχα εγώ δικαίωμα, αν εσύ ανακάλυπτες τι είχε γίνει, να λέω με θράσος και καμάρι οτι εσύ και οι συγγενείς σου πρέπει να ευγνωμονείτε τους ληστές και κακοποιούς προγόνους μου και τους κλεπταποδόχους απογόνους τους, γιατί τάχα "διέσωσαν" την οικονειακή σου περιουσία;

Δυστυχώς και τα παραπάνω επιχειρήματα διαγράφτηκαν από τα σχόλια της συζήτησης, παρά το γεγονός οτι ο κάτοχος του ιστολογίου είχε σχολιάσει με τη φράση "Aυτό ακριβώς είναι το πλεονεκτημα του blog! ΄Ενα forum ζωντανής ανταλλαγής απόψεων..."

Σε απάντηση των σχολίων, των δικών μου, που έχουν διαγραφεί, και του sfrang ήρθε ένα νέο άρθρο με τίτλο Προς κάποιους νοσταλγούς του Παρελθόντος, στο οποίο, ούτε λίγο ούτε πολύ, θεωρούμαστε, όλοι όσοι δεν δεχόμαστε την άποψη οτι η εκκλησία διέσωσε τον Ελληνικό πολιτισμό, ως νοσταλγοί του παρελθόντος, αναχρονιστές και πιθανοί "νεοπαγανιστές". Παραθέτω παρακάτω τα επιχειρήματα από το πρώτο και τελευταίο μου σχόλιο στο καινούριο αυτό άρθρο, μια που έχει ήδη διαγραφεί από το ιστολόγιο στο οποίο ετέθη αρχικά:

Με βάση το σκεπτικό αυτό, μπορούμε να πούμε οτι νοσταλγοί του παρελθόντος και αναχρονιστές ήταν αυτοί που έκαναν την επανάσταση του 21 και οτι είχε δίκιο ο νυν οικουμενικός πατριάρχης Βαρθολομαίος όταν δήλωνε "δυστυχώς οι δύο λαοί διέκοψαν την υπέροχη συμβίωση των 400 χρόνων, όταν ξεσηκώθηκαν κάποιοι ξεβράκωτοι το 1821 και δημιούργησαν τις γνωστές προστριβές".
Στο κάτω κάτω, αν δεχτούμε οτι η εκκλησία διέσωσε στα μοναστήρια της την Ελληνική γραμματεία (ακόμα δεν απάντησε κανένας στο ερώτημά μου "από ποιούς την διέσωσε;"), τότε για τα τετρακόσια χρόνια της Οθωμανικής κυριαρχίας, θα πρέπει να ευγνωμονούμε και τους Οθωμανούς για αυτή την διάσωση. Αυτοί έδωσαν προνόμια στους Χριστιανούς Πατριάρχες και επέτρεψαν τη λειτουργία των μοναστηριών και των εκκλησιών τους, ενώ θα μπορούσαν κάλλιστα να είχαν συμπεριφερθεί στους "άπιστους" (κατά τη γνώμη τους), όπως ακριβώς είχαν συμπεριφερθεί οι Βυζαντινοί στους μη Χριστιανούς. Θα είναι πιό δίκαιο να τους θεωρήσουμε και αυτούς διασώστες του Ελληνικού πολιτισμού!

Τα πρώτα πανεπιστήμια στην Ευρώπη που εισήγαγαν τη μελέτη του Αριστοτέλη και επανέφεραν τα συγγράμματά του από την Αραπιά, ήταν αναχρονιστές; Οι Ανεγεννησιακοί δημιουργοί που οραματίζονταν την αναβίωση της κλασικής εποχής, αναχρονιστές ήταν και αυτοί; Μήπως οι Ιάπωνες και οι Κινέζοι, που δεν ήθελαν με τίποτα να δεχτούν τον χριστιανισμό, και δεν τον δέχτηκαν, γιατί δεν υπήρξε επαρκής στρατιωτική δύναμη Δυτικών να τους τον επιβάλλει, πρέπει να συμπεράνουμε οτι ήταν ανεπίδεκτοι μαθήσεως; Νομίζω οτι, αν είχαν εκχριστιανιστεί διά της βίας, όπως έγινε με όλους τους Ευρωπαίους και άλλους, θα μπορούσαμε, με το σκεπτικό του "αναχρονισμού", να τους αποκαλούσαμε εκ των υστέρων "νοσταλγούς του παρελθόντος", αν τυχόν επιθυμούσαν την επαναφορά της παλιάς θρησκείας τους ή, ακόμα απλούστερα, αν ήθελαν να απαλλαγούν απ' τον χριστιανισμό.
Ας δούμε για παράδειγμα την Λατινική Αμερική. Μήπως είναι κι αυτοί "αναχρονιστές";

Δεν είναι καθόλου ανάγκη να είναι κάποιος "νεοπαγανιστής", ούτε "νοσταλγός του παρελθόντος", προκειμένου να αντιληφθεί ποιός παράγοντας έδωσε στη λέξη "μεσαίωνας" τη σημασία που όλοι του αποδίδουμε.

Δεν είμαι κριτικός τέχνης, αλλά έχω κάποιο κριτήριο για να συγκρίνω το φαγιούμ (161 – 192 μχ)



με μια αγιογραφία (πρώτο μισό του 6ου μχ αιώνα)


και να διαπιστώσω αν πρόκειται για πρόοδο και εξέλιξη της τέχνης προς το καλύτερο ή για οπισθοδρόμηση και διανοητική υποβάθμιση. Για να μην κάνω τη σύγκριση με τον Ερμή του Πραξιτέλη για παράδειγμα (μια που δεν σώζονται έργα μεγάλων Ελλήνων ζωγράφων της αρχαιότητας), γιατί θα μοιάζει να συγκρίνω ζωγραφιά με γλυπτό και όχι το επίπεδο δύο πολιτισμών, από τους οποίους αυτός που έπεται χρονικά αρκετούς αιώνες, ποιοτικά βρίσκεται χιλιετίες πίσω.

Κυριακή, 10 Ιουνίου 2007

Ο Νεοέλληνας Στρατιώτης δεν Πεινάει, δεν Διψάει, Μπορεί όμως να Καταστρέφει Αρχαία Ελληνικά Μνημεία

Μεταφέρω την είδηση από το σημερινό Βήμα της Κυριακής, με την παρατήρηση: Τέτοια παιδεία έλαβε ο "Έλληνας" νεοέλληνας, τόσος είναι και ο σεβασμός που έχει να επιδείξει προς την πατρίδα του και την ιστορία της. Τύφλα να έχει ο Αλάριχος και οι μελανειμονούντες ακόλουθοί του. Σε ανάλογους βανδαλισμούς βλέπουμε συχνά να επιδίδεται ο νεοέλληνας με θύματα μνημεία της φύσης της πατρίδας του.

Αιδώς



Το ένα υπουργείο φτιάχνει, το άλλο χαλάει. Οι αρχαιολόγοι κτίζουν, ο στρατός γκρεμίζει. Ή κάπως έτσι. Ολα τούτα τα παράξενα συμβαίνουν σε ένα νησάκι του Αιγαίου, νησίδα για την ακρίβεια, που είναι όμως ονομαστή. Γιατί η Ρω μπορεί φυσικά να βρισκόταν πάντα κοντά στο Καστελόριζο, έμελλε να γίνει γνωστή όμως στο πανελλήνιο από την Κυρά της, εκείνη την υπέροχη νησιώτισσα που κάθε πρωί ύψωνε μόνη της την ελληνική σημαία στο σπίτι της, στο νησί. Απελθούσης της γερόντισσας το καθήκον ανέλαβε ο ελληνικός στρατός, μόνον που κανείς δεν τους είπε ότι τον αρχαίο πύργο, ο οποίος βρίσκεται στο νησί και το υπουργείο Πολιτισμού έδωσε χρήματα για να αναστηλωθεί, θα μπορούσαν να τον γκρεμίσουν... Γιατί αυτό έπραξαν. Χώρια όλα τ' άλλα.

Περί τις 126.000 ευρώ έχει κοστίσει ως τώρα στο ΥΠΠΟ ο πύργος, ο οποίος χτίστηκε στα τέλη του 4ου αιώνα π.Χ., όταν η Ρω και το Καστελόριζο ανήκαν στο ροδιακό κράτος, προκειμένου να χρησιμοποιηθεί λόγω της στρατηγικής του θέσης ως παρατηρητήριο και φρυκτώριο. Προ δύο ετών όμως ο ελληνικός στρατός αφού αφαίρεσε την περίφραξη, που είχε τοποθετηθεί γύρω από το μνημείο, εγκατέστησε φυλάκιο ακριβώς δίπλα στον πύργο. Αποτέλεσμα; Ολο το οικοδομικό υλικό του μνημείου, που είχε αφαιρεθεί από το εσωτερικό του κατά τις εργασίες αναστήλωσης και είχε συσσωρευθεί με επιμέλεια από τους αρχαιολόγους σε αριθμημένους λιθοσωρούς, να πεταχτεί στον γκρεμό. Εύγε!

Οι οχλήσεις της αρμόδιας Εφορείας Δωδεκανήσου προς την 95 ΑΔΤΕ Μεραρχία Ρόδου ήταν πολλές, όπως και οι προτάσεις για το σημείο όπου θα μπορούσε να εγκατασταθεί «αναίμακτα» η φρουρά των στρατιωτών. Γιατί λόγοι στρατηγικοί, όπως είναι φανερό, πλέον δεν υφίστανται. Ανταπόκριση όμως καμία.

Αντιθέτως. Τα παιδιά της φρουράς ασχολήθηκαν κατά τον ελεύθερο χρόνο τους με γκραφίτι στους αρχαίους τοίχους και στη δεξαμενή (φωτογραφία), ενώ ο πύργος χρησιμοποιείται ακόμη και τώρα ως χώρος αφόδευσης. Βεβαίως τα συνθήματα και τα ονόματα σβήστηκαν από την Εφορεία, τα ίχνη όμως παρέμειναν. Αλλωστε έχει εγκατασταθεί μονίμως, ως φαίνεται, η αντίληψη της αδιαφορίας και της υπεροψίας. Και από τη στιγμή που τα φώτα της δημοσιότητας έπαψαν να πέφτουν στη Ρω, κάποιοι θεώρησαν ότι μπορούν να τη μετατρέψουν σε στάβλο.

Πριν από λίγες ημέρες ετελέσθη μνημόσυνο για την Κυρά της Ρω. Μήπως θα πρέπει να τελεσθεί και για τα αρχαία;

ΜΑΡΙΑ ΘΕΡΜΟΥ

Προβολή του ντοκυμαντέρ "Η Άλλη Πλευρά του AIDS"

Η άλλη πλευρά του AIDS, 20-λεπτο τρέϊλερ



Εσείς γνωρίζετε την άλλη όψη για το AIDS;

«Νιώθω σαν να ξυπνάω από έναν πενταετή ύπνο όπου είχα συμφωνήσει σε κάτι που δεν πίστευα και δεν ήθελα να κάνω»,
Reggie, ένας οροθετικός.


Ελληνική πρεμιέρα Δευτέρα 18 Ιουνίου

Μικρόκοσμος, Συγγρού 106, μετρό Φιξ, Αθήνα, 8.15 μμ

Προβολές από την Τρίτη 19 Ιουνίου ως τη 2 Ιουλίου
στο Τριανόν και στον Μικρόκοσμο, Αθήνα


******************

Και στην Πάτρα:

Συνέντευξη Τύπου
στις 27/6/07 στο βιβλιοπωλείο "ΠΑΠΑΣΩΤΗΡΙΟΥ"
Πατρέως 30, στις 12:00 το μεσημέρι.

Προβολή της ταινίας στις 27/6/07 στον πολυχώρο "ΙΝΤΕΑΛ",
Αγ. Νικολάου 4, στις 9μ.μ.


Περισσότερες πληροφορίες στο hivwave της Μαρίας Παπαγιαννίδου.

Τρίτη, 5 Ιουνίου 2007

Ένα Βιβλίο που Έλειπε: Ζώσιμος, Νέα Ιστορία

Επιτέλους, κυκλοφορεί και για τους Έλληνες η ιστορία του Ζώσιμου, από τις εκδόσεις Θύραθεν, ώστε να μάθουμε από πρώτο και κυρίως Ελληνικό χέρι τα γεγονότα που οδήγησαν στο μεσαίωνα:

H ιστορία της Ύστερης Αρχαιότητας, γραμμένη από τον τελευταίο Εθνικό Έλληνα συγγραφέα Ζώσιμο, είναι η μοναδική ελληνική (μη λατινική και μη εκκλησιαστική) ιστορική πηγή που διαθέτουμε για τον κρίσιμο και ταραγμένο τέταρτο αιώνα μ.Χ.

Η Νέα Ιστορία του Ζώσιμου φθάνει μέχρι την άλωση της Ρώμης από τον Αλάριχο. Έχει προηγηθεί μια κρίσιμη εκατονταετία γεμάτη εμφυλίους πολέμους, χριστιανική μισαλλοδοξία, διαφθορά, καταστροφικές βαρβαρικές επιδρομές, σφετερισμούς εξουσίας, κοντόφθαλμους και σκληρούς αυτοκράτορες όπως ο Κωνσταντίνος, ο Θεοδόσιος, ο Ονώριος...

Ανάμεσα σε όλα αυτά θα λάμψει σαν ήλιος η σύντομη βασιλεία του Ιουλιανού. Με τον πρόωρο θάνατό του θα σβήσει κάθε ελπίδα αναγέννησης του ελληνορωμαϊκού πολιτισμού: ο κόσμος δρασκελίζει το κατώφλι του Μεσαίωνα, και οι λίγοι Εθνικοί που απέμειναν αναζητούν τα αίτια της εκβαρβάρωσης στην επικράτηση του χριστιανισμού και στην εγκατάλειψη της αρχαίας θρησκείας...

Παρασκευή, 1 Ιουνίου 2007

ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΜΑΛΙΑ

«Ο ασθενής έχει το δικαίωμα του σεβασμού του προσώπου του και της ανθρώπινης αξιοπρέπειάς του.»

(σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 47 του Ν. 2071/ 1992)

«Να γίνουν εξαίρεση οι αλμπάνηδες ρε παιδιά, όχι ο κανόνας...»

(Αμαλία Καλυβίνου, 1977-2007)

Από την ηλικία των οκτώ ετών, η Αμαλία ξεκίνησε να πονάει. Παρά τις συνεχείς επισκέψεις της σε γιατρούς και νοσοκομεία, κανένας δεν κατάφερε να διαγνώσει εγκαίρως το καλόηθες νευρίνωμα στο πόδι της. Δεκαεπτά χρόνια αργότερα, η Αμαλία έμαθε ότι το νευρίνωμα είχε πια μεταλλαχθεί σε κακόηθες νεόπλασμα.

Για τα επόμενα πέντε χρόνια η Αμαλία είχε να παλέψει όχι μόνο με τον καρκίνο και τον ακρωτηριασμό, αλλά και με την παθογένεια ενός Εθνικού Συστήματος Υγείας που επιλέγει να κλείνει τα μάτια στα φακελάκια κι επιμένει να κωλυσιεργεί με παράλογες γραφειοκρατικές διαδικασίες. Εκτός από τις ακτινοβολίες και τη χημειοθεραπεία, η Αμαλία είχε να αντιμετωπίσει την οικονομική εκμετάλλευση από γιατρούς που στάθηκαν απέναντί της και όχι δίπλα της. Πέρα από τον πόνο, είχε να υπομείνει την απληστία των ιδιωτικών κλινικών και την ταλαιπωρία στις ουρές των ασφαλιστικών ταμείων για μία σφραγίδα.

Η Αμαλία άφησε την τελευταία της πνοή την Παρασκευή 25 Μαϊου 2007. Ήταν μόλις 30 ετών.

Πριν φύγει, πρόλαβε να καταγράψει την εμπειρία της και να τη μοιραστεί μαζί μας μέσα από το διαδικτυακό της ημερολόγιο. Στην ηλεκτρονική διεύθυνση http://fakellaki.blogspot.com, η νεαρή φιλόλογος κατήγγειλε επώνυμα τους γιατρούς που αναγκάστηκε να δωροδοκήσει, επαινώντας παράλληλα εκείνους που επέλεξαν να τιμήσουν τον Ορκο του Ιπποκράτη. Η μαρτυρία της συγκίνησε χιλιάδες ανθρώπους, που της στάθηκαν συμπαραστάτες στον άνισο αγώνα της μέχρι το τέλος.

«Ο στόχος της Αμαλίας ήταν να πει την ιστορία της, ώστε μέσα απ' αυτήν να αφυπνίσει όσο το δυνατόν περισσότερους ανθρώπους και συνειδήσεις. Κυρίως ήθελε να δείξει ότι υπάρχουν τρόποι αντίστασης στην αυθαιρεσία και την εξουσία των ασυνείδητων και ανάλγητων γιατρών, αλλά και των γραφειοκρατών υπαλλήλων του συστήματος υγείας.»

(Δικαία Τσαβαρή και Γεωργία Καλυβίνου - μητέρα και αδελφή της Αμαλίας)

Σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 77 του Ν. 2071/1992, θεωρείται πειθαρχικό παράπτωμα για τους γιατρούς του Ε.Σ.Υ:

«Η δωροληψία και ιδίως η λήψη αμοιβής και η αποδοχή οποιασδήποτε άλλης περιουσιακής παροχής, για την προσφορά οποιασδήποτε ιατρικής υπηρεσίας.»

Η Αμαλία Καλυβίνου αγωνίστηκε για πράγματα που θεωρούνται αυτονόητα σε ένα σύγχρονο ευρωπαϊκό κράτος. Δυστυχώς δεν είναι και τόσο αυτονόητα στην Ελλάδα. Συνεχίζοντας την προσπάθεια που ξεκίνησε η Αμαλία, διαμαρτυρόμαστε δημόσια και απαιτούμε:

* ΝΑ ΛΗΦΘΟΥΝ ΑΜΕΣΑ ΜΕΤΡΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΟΛΙΤΕΙΑ ΩΣΤΕ ΝΑ ΣΤΑΜΑΤΗΣΟΥΝ ΤΑ ΦΑΚΕΛΑΚΙΑ ΚΑΙ Η ΑΝΙΣΟΤΗΤΑ ΠΟΥ ΕΠΙΦΕΡΟΥΝ ΣΤΗΝ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΩΝ ΑΣΘΕΝΩΝ

* ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΠΙΟ ΕΥΕΛΙΚΤΟΣ Ο ΚΡΑΤΙΚΟΣ ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΣ ΩΣΤΕ ΝΑ ΜΗ ΘΡΗΝΗΣΟΥΜΕ ΞΑΝΑ ΘΥΜΑΤΑ ΤΩΝ ΧΡΟΝΟΒΟΡΩΝ ΓΡΑΦΕΙΟΚΡΑΤΙΚΩΝ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΩΝ

* ΝΑ ΕΠΙΒΛΗΘΕΙ ΑΥΣΤΗΡΟΤΕΡΟΣ ΕΛΕΓΧΟΣ ΣΤΗ ΔΙΑΠΛΟΚΗ ΦΑΡΜΑΚΕΥΤΙΚΩΝ ΕΤΑΙΡΕΙΩΝ ΚΑΙ ΙΑΤΡΙΚΟΥ ΚΑΤΕΣΤΗΜΕΝΟΥ

* ΝΑ ΑΞΙΟΠΟΙΗΘΟΥΝ ΟΙ ΑΝΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΤΕΣ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΑΚΕΣ ΥΠΟΔΟΜΕΣ ΚΑΙ ΝΑ ΥΠΑΡΞΕΙ ΣΥΝΕΧΗΣ ΚΑΙ ΑΡΤΙΑ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΓΙΑΤΡΟΥΣ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΝΟΣΗΛΕΥΤΕΣ ΤΟΥ Ε.Σ.Υ.

* ΝΑ ΚΑΘΙΕΡΩΘΕΙ Η ΨΗΦΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΙΑΤΡΙΚΟΥ ΦΑΚΕΛΟΥ ΤΟΥ ΑΣΘΕΝΟΥΣ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΩΣ, ΩΣΤΕ ΝΑ ΕΠΙΣΠΕΥΔΕΤΑΙ Η ΣΩΣΤΗ ΔΙΑΓΝΩΣΗ ΚΑΙ ΘΕΡΑΠΕΙΑ


ΑΣ ΠΑΨΕΙ ΠΛΕΟΝ Η ΥΠΟΚΡΙΣΙΑ ΤΩΝ ΚΥΒΕΡΝΩΝΤΩΝ, ΠΟΥ ΠΡΟΤΙΜΟΥΝ ΝΑ ΛΑΔΩΝΟΝΤΑΙ ΟΙ ΓΙΑΤΡΟΙ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΑΣΘΕΝΕΙΣ ΠΑΡΑ ΝΑ ΑΜΕΙΒΟΝΤΑΙ ΑΞΙΟΠΡΕΠΩΣ ΑΠΟ ΤΟ ΚΡΑΤΟΣ.

* ΟΧΙ ΑΛΛΑ ΦΑΚΕΛΑΚΙΑ

* ΟΧΙ ΑΛΛΗ ΓΡΑΦΕΙΟΚΡΑΤΙΑ
* ΟΧΙ ΑΛΛΟΣ ΕΜΠΑΙΓΜΟΣ

ΔΙΚΑΙΟΥΜΑΣΤΕ ΔΩΡΕΑΝ ΚΑΙ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΘΑΛΨΗ. ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ.


Την επόμενη φορά που θα χρειαστεί να δώσετε φακελάκι, μην το κάνετε. Προτιμήστε καλύτερα να κάνετε μια δωρεά. Η τελευταία επιθυμία της Αμαλίας ήταν η ενίσχυση της υπό ανέγερση Ογκολογικής Μονάδας Παίδων

(Σύλλογος Ελπίδα, τηλ: 210-7757153, e-mail: infο@elpida.org, λογαριασμός Εθνικής Τράπεζας: 080/480898-36, λογαριασμός Alphabank: 152-002-002-000-515. Θυμηθείτε να αναφέρετε ότι η δωρεά σας είναι "για την Αμαλία").

ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΗ ΚΙΝΗΣΗ ΦΙΛΩΝ ΤΗΣ ΑΜΑΛΙΑΣ