Άνθρωπος ο Χειραγωγήσιμος
Γιατι δεν έσβησα τα φώτα στις 20:30 το Σάββατο 28 Μαρτιου 2009
Η παραπάνω φράση θα μπορούσε να είναι ένας εναλλακτικός τίτλος της τρέχουσας ανάρτησης. Έχω όμως την πρόθεση να επεκταθώ λίγο περισσότερο πάνω στο θέμα της χειραγωγησιμότητας και έτσι προτιμώ τον γενικότερο τίτλο "Άνθρωπος ο Χειραγωγήσιμος" ή αν το θέλετε "Homo Chiragogisimus".
Εδώ και αρκετές μέρες τα διάφορα μέσα ενημέρωσης μας βομβαρδίζανε με την πληροφορία οτι το Σάββατο 28 Μαρτίου, από τις οκτώ και μισή μέχρι και τις εννέα και μισή το απόγευμα θα είναι η "Ώρα της Γής". Για μια ώρα λοιπόν θα έπερεπε κάθε "συνειδητοποιημένος" περί τα της οικολογίας θέματα πολίτης να σβήσει τα φώτα στο σπίτι του και συνεπώς να περάσει την ώρα ανάβοντας κεριά ή ότι άλλο δεν χρησιμοποιεί ηλεκτρικό ρεύμα για να φωτίζεται μέσα στο σκοτάδι. Από τα μέσα ενημέρωσης τώρα, τουλάχιστον τα τηλεοπτικά, κανένα δεν θα έσβηνε τα φώτα του, ούτε θα σταματούσε να εκπέμπει τα προγράμματά του: κανείς δεν μας προέτρεψε να σβήσουμε εκτός από τα φώτα και την τηλεόραση και, βέβαια, τα κανάλια συνέχισαν να εκπέμπουν καθ' όλη τη διάρκεια της ώρας αυτής. Το "καλό παράδειγμα" θα έδιναν πολλοί επίσημοι φορείς και πρόσωπα, μεταξύ των οποίων και ο πρόεδρος της δημοκρατίας. Τα μέσα ενημέρωσης δεν παρέλειπαν να επαναλαμβάνουν συνεχώς οτι εμείς οι Έλληνες θα ήμασταν τα "καλά παιδιά", μια που η χώρα μας είχε την πρωτιά όσον αφορά την (μελλοντική) συμμετοχή της στην "Ώρα της Γής". Λοιπόν, να μια είδηση για να ανεβάσουμε την εθνική μας υπερηφάνεια. Αλλά ας μη βιαζόμαστε, μια που τα ίδια μέσα δεν παρέλειπαν να τονίζουν επιπλέον οτι παρά τη μεγάλη μας συμμετοχή σε αυτή την σκοτεινή "φιέστα" -παρότι ακόμα δεν είχε λάβει χώρα- δεν επιδεικνύουμε την δέουσα ευαισθησία όλες τις άλλες ώρες, μια που στη χώρα μας η οικιακή κατανάλωση ρεύματος αυξάνεται σταθερά. Εθνική υπερηφάνεια λοιπόν για την φιέστα, αλλά ενοχές και πάλι ενοχές για την ενεργειακή μας απληστία αγαπητοί συνέλληνες.
Αλλά, για σταθείτε λίγο. Τι είναι όλα αυτά τα καμώματα με τις ημέρες του Α και τις ώρες του Β; Έχει γεμίσει το ημερολόγιο με όλες αυτές τις υποκριτικές και ανόητες γιορτές, θαρρείς πως η ιδιότητα της μητέρας, η ιδιότητα της γυναίκας, η ιδιότητα του άνδρα (παρασύρθηκα μάλλον, γιατί ο άνδρας δεν πρέπει να έχει την ημέρα του), ο έρωτας, το περιβάλλον (στο οποίο περιλαμβανόμασε ή μήπως είμαστε ξεχωριστοί και απ' έξω;) και τα λοιπά χρειάζονται κάποια ειδική ημέρα ή ώρα εορτασμού, που να καθορίζεται από άγνωστα ή πολυδαίδαλα κέντρα αποφάσεων. Μοιάζει σαν μια νέα θρησκεία να γεννιέται, με χαρακτήρα παγκόσμιο και εκδηλώσεις (θρησκευτκές τελετές;) χωρίς ουσία, που δεν προέκυψαν από ανάγκες και βιώματα κάποιας συγκεκριμένης πολιτείας και που μέχρι τώρα δεν έχουν στο παραμικρό ανεβάσει το πνευματικό ή το πολιτιστικό επίπεδο των ανθρώπων, ούτε και βελτίωσαν σε τίποτα τις συνθήκες διαβίωσής τους.
Μια νέα θρησκεία, που καταναγκάζει τους "πιστούς" σε μια -κατά τα φαινόμενα- εθελοντική συμμετοχή.
Έξυπνο κόλπο, -και συμπληρώνω, όπως θα έλεγε και ο Σωκράτης- μα το Δία! Να σε βάζουν να εκτελείς εντολές, αλλά να αισθάνεσαι οτι το κάνεις με "ελεύθερη βούληση". Έτσι, εκείνοι που όρισαν την εντολή, μπορούν να ελέγξουν από τα γραφεία τους το μέγεθος της χειραγωγησιμότητας του όχλου -όπως αποκαλείται το πλήθος ανθρώπων. Ειδικά το πλήθος των σπιτιών που έσβησαν τα φώτα τους κατά την ορισμένη ώρα είναι πολύ εύκολα μετρήσιμο, μια που οι δορυφόροι και οι υπολογιστές έχουν άριστη συνεργασία. Οι μεν φωτογραφίζουν τη γη και οι δε αθροίζουν, αφαιρούν, πολλαπλασιάζουν, διαιρούν και με λίγες πράξεις δίνουν τα ζητούμενα αποτελέσματα σε πλήθος, σε ποσοστά και, όπου χρειάζεται, με μορφή γραφήματος.
Για εμάς, τους ακροατές και θεατές των μέσων ενημέρωσης, αυτό που είναι γνωστό είναι η προπαγάνδα. Από πού προέκυψε προκαταβολικά η μεγάλη συμμετοχή της χώρας μας, αυτό δεν μπόρεσα να το καταλάβω. Έτσι όπως δόθηκε αυτή η είδηση αποτελεί ένα ατεκμηρίωτο δεδομένο. Εκτός αν κατά βάθος εννοούν οτι το μέγεθος της Ελληνικής συμμετοχής το προκαθόρισαν ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας και η προαποφασισμένη -από κάποιους ιθύνοντες- συσκότιση των μνημείων της Πολιτιστικής μας Κληρονομιάς, της Ακροπόλεως για παράδειγμα.
Και όμως, θα έπρεπε να είναι πασιφανές οτι, εδώ και χρόνια, η μέτρηση της χειραγωγησιμότητας είναι ένα διαρκώς εξελισσόμενο πείραμα. Το πείραμα αυτό χρησιμοποιεί αμέτρητους τρόπους. Ένα εργαλείο που ευνοεί τέτοια πειράματα -με παγκόσμια εμβέλεια- είναι ο συνδεδεμένος στο διαδίκτυο ηλεκτρονικός υπολογιστής. Ας πάρουμε για παράδειγμα τα ιστοπαίγνια. Συχνά ιστολόγοι καλούν άλλους ιστολόγους να συμμετέχουν σε κάποιο "παιχνίδι", βάζοντας μια ανάλογη ανάρτηση. Αν ψάξεις στο διαδίκτυο διαπιστώνεις ότι, σε πολλές περιπτώσεις, το ιστοπαίχνιδο έχει διεθνή διάδοση και είναι αδύνατο να εντοπιστεί η πηγή από την οποία αρχικά εκπορεύτηκε. Τι ζητάει ένα ιστοπαίγνιο; Να ακολουθήσεις λιγότερο η περισσότερο παράλογες εντολές. Ο λόγος για να παίξει κάποιος αυτό το παιχνίδι: Αφού το παίζουν οι άλλοι, ας το κάνω κι εγώ, πάντα με "ελεύθερη βούληση".
Μια καλή εφαρμογή μέτρησης, αλλά και εκμετάλλευσης της χειραγωγησιμότητας έλαβε χώρα με τις γνωστές διαδηλώσεις και τα επεισόδια που εκτυλίχτηκαν μετά τον -τυχαίο κατά τα φαινόμενα- φόνο του Αλέξανδρου Γρηγορόπουλου από έναν αστυνομικό. Μηνύματα παντού, σε κάθε ηλεκτρονικό μέσο και εφαρμογή όπου "συχνάζουν" νέοι άνθρωποι, οδήγησε τα βήματά τους σε μια δράση, που σε τίποτα δεν ωφέλησε τους υποτιθέμενους στόχους της.
Ακριβώς την ίδια φιλοσοφία ακολουθούν και κάτι περίεργες επιστολές που στέλνονται και σε καλούν να τις διαδώσεις σε ένα συγκεκριμένο πλήθος άλλων ανθρώπων. Αυτές οι επιστολές, τις περισσότερες φορές, σχετίζονται με θρησκευτικά θέματα και μια μέθοδος που χρησιμοποιούν είναι ο μεταφυσικός εκφοβισμός (αν δεν τη στείλεις θα πάθεις αυτό και το άλλο). Άλλα επιχειρήματα -εκτός από τον εκφοβισμό- που χρησιμοποιούνται προκειμένου να εκτελέσεις την εντολή σχετίζονται με την έγερση ελπίδων για καλή τύχη (αν στείλεις την επιστολή σε άλλους είκοσι θα πετύχεις μπλά μπλά μπλά). Και σε αυτές τις περιπτώσεις συνεχίζει να υφίσταται η "ελεύθερη βούληση".
Όλα αυτά τα φαινόμενα, και δεν εννοώ μόνο όσα ανέφερα παραπάνω, μπορούν να ερμηνευτούν και να γίνουν πιο εύκολα και γρήγορα -ει δυνατόν εν τη γεννέσει- αντιληπτά, όταν κάποιος εμβαθύνει και αντιληφθεί τι είναι και πώς εφαρμόζεται η Κοινωνική Μηχανική. Μια γενική ιδέα μπορεί να πάρει όποιος ενδιαφέρεται από το άκρως σημαντικό άρθρο, που δημοσιεύτηκε κατά το παρελθόν από το περιοδικό Strange, "Κοινωνική Μηχανική".
24 σχόλια:
Σωστά τα λες για τη χειραγωγία, αλλά δε νομίζω η ώρα της Γης να αποσκοπεί σε κάτι τέτοιο. Το θέμα είναι ότι ο μέσος άνθρωπος θέλει να του δώσεις μασημένη τροφή. Για κάποιον που είναι πιο οξυδερκής, διαβάζει, ψάχνει, σκέφτεται, η ώρα της Γης (ή η μέρα χωρίς αυτοκίνητο, η μέρα περιβάλλοντος κλπ) είναι αυτονόητο και εφαρμόζεται καθημερινώς. Για το μέσο άνθρωπο όμως όχι. Έτσι πρέπει να αρχίσεις από κάπου ώστε να τον κάνεις να σκεφτεί, σιγά σιγά και με μικρά βήματα. Εκεί αποσκοπεί και η ώρα της Γης και οι λοιπές ενέργειες που γίνονται.
Συμφωνώ ότι αυτά θα έπρεπε να είναι αυτονόητα και να υπήρχε Παιδεία, από δημοτικό κι όλας. Από τη στιγμή όμως που δεν υπάρχει τί άλλο καλύτερο έχεις να προτείνεις (για να μη κρίνουμε απλώς, ας προτείνουμε και λύσεις);
Πάνο,
προφανώς διαφωνείς επί της ουσίας της ανάρτησης. Αυτό είναι θέμα διαφορετικής αντίληψης των πραγμάτων.
Οι προτάσεις λύσεων για τα προβλήματα του περιβάλλοντος είναι θέμα άσχετο με αυτή την ανάρτηση. Παρόλα αυτά, μια μείωση ανθρώπινου πληθυσμού κατά 70% ή και περισσότερο θα έλυνε σε μεγάλο βαθμό αυτά τα προβλήματα. Τι λες, συμφωνείς;
Αν το καλοσκεφτεί κανείς όλη η ζωή μας είναι μια χειραγώγηση. Πρώτ' απ' όλα μας χειραγωγεί η ιδια η φύση. Δεν μπορούμε να ζήσουμε στον αέρα, ούτε κάτω από τη θάλασσα, μόνο πάνω στη γη, και σ' αυτή τη Γη, όχι σ' άλλον πλανήτη. Ύστερα μας χειραγωγεί και η ίδια μας η φύση, γεννιόμαστε και πεθαίνουμε. Αλλά και η ανθρώπινη κοινωνία είναι μια χειραγώγηση, και η δημοκρατία, και κάθε ιδεολογία. Το κρίσιμο ζήτημα είναι αυτό που αναφέρεις, έστω υποτιμητικά, η δυνατότητα επιλογής. Είναι σημαντικό αυτός που χειραγωγεί να αφήνει δυνατότητα επιλογής. Αυτή είναι η διαφορά ανάμεσα στη δημοκρατία και το φασισμό. Ο Σωκράτης που επικαλείσαι, μπορεί να δίδαξε την κριτική σκέψη, αλλά στράφηκε εναντίον της δημοκρατίας κα την υπονόμευσε. Ο Πλάτωνας με το πολιτικό του σύστημα χειραγωγεί χωρίς ν' αφήνει δυνατότητες επιλογής.
Όσο για την ώρα της Γης, ναι, χειραγωγεί. Αλλά σου αφήνει τη δυνατότητα να συμμετέχεις ή να απέχεις. Κι αυτό κάνει τη διαφορά. Φαντάσου η ΔΕΗ να συμμετείχε στην ώρα της Γης και να κατέβαζε το διακόπτη στερώντας σου έτσι την επιλογή. Τότε θα ήταν αλλιώς. Τότε και εγώ στην άρνηση και στην αντίδραση.
Όσο για το πως μετρήθηκε η συμμετοχή. Απλώς δεν μετρήθηκαν αυτοί που έσβησαν το φως αλλά αυτοί που δήλωσαν συμμετοχή ονομαστικά στο WWF -εγώ ήμουν ένας απ' αυτούς.
Στοππάκιος,
Και βέβαια δεν θα ήταν δυνατόν να μετρηθεί η χειραγωγησιμότητα αν το ρεύμα το έκλεινε η ίδια η ΔΕΗ. Όχι μόνο δεν θα είχε νόημα, αλλά θα προκαλούσε αντιδράσεις από κλάδους για τους οποίους το ρεύμα είναι ζωτικής σημασίας.
Όσο για το ότι η συμμετοχή μετρήθηκε -για τα ΜΜΕ- από δηλώσεις, πριν το ίδιο το συμβάν λάβει χώρα, δεν αλλάζει σε τίποτε το οτι χρησιμοποιήθηκε ως επιχείρημα πρωτιάς των κατά τα άλλα ένοχων Ελλήνων. Συνήθες επιχείρημα για να πείσεις μια μάζα να δράσει κατά τις δικές σου επιταγές είναι να προβάλεις ως μεγάλο το πλήθος των άλλων συμμετεχόντων.
Όσο για οργανώσεις όπως το WWF, μήπως καλό θα ήταν να τις βλέπαμε με ένα μάτι διαφορετικό από αυτό που βλέπει ο χριστιανός τον πνευματικό του;
> Παρόλα αυτά, μια μείωση ανθρώπινου πληθυσμού κατά 70% ή και περισσότερο θα έλυνε σε μεγάλο βαθμό αυτά τα προβλήματα. Τι λες, συμφωνείς;
Όχι. Αυτή τη στιγμή ο πληθυσμός δεν αποοτελεί πρόβλημα (σε 100-200 έτη ίσως). Για εμένα η καλύτερη λύση θα ήτανε να υπάρχει ΠΑΙΔΕΙΑ από νωρίς, από το δημοτικό κι όλας. Δυστυχώς όμως δεν υπάρχει, οπότε καταφεύγουμε σε δευτερεύσους εν δυναμει λύσεις· και μία από αυτές κατά τη γνωμη μου είναι και εκδηλώσεις σαν την "ώρα της Γης".
> δευτερεύσους
δευτερεύουσες
Πάνο,
Εσύ μπορείς να νομίζεις οτι είναι θέμα παιδείας η επίλυση των περιβαλλοντικών προβλημάτων και οτι κάτι εκδηλώσεις σαν την "ώρα της γής" είναι "δευτερεύουσες εν δυνάμει λύσεις" (των περιβαλλοντικών προβλημάτων).
Εγώ πάλι νομίζω οτι τα ανθρωπογενή προβλήματα του περιβάλλοντος οφείλονται σε όλα τα τεχνολογικά μέσα που χρησιμοποιούν οι άνθρωποι για να διατηρήσουν και να βελτιώσουν την ζωή τους και όσο περισσότεροι τα απολαμβάνουν τόσο μεγαλύτερη η ζημία για το περιβάλλον. Καμιά παιδεία δεν θα λιγοστέψει αρκετά το τσιμέντο, την υπερκατανάλωση των πόρων της φύσης, την ρύπανση, όσο ένα μεγάλο πλήθος ανθρώπων διεκδικεί και πετυχαίνει τον τρόπο ζωής που η τεχνολογία του δίνει τη δυνατότητα να ζήσει. Αυτό το ξέρουν καλά αυτοί που διοργανώνουν ώρες της γής, μέρες χωρίς αυτοκίνητο και λοιπές φανφάρες, που δεν λύνουν απολύτως κανένα πρόβλημα, αλλά δρούν αποπροσανατολιστικά και επιπλέον δίνουν στου διοργανωτές τους την ευκαιρία για μελέτες κοινωνικής μηχανικής.
Ερινύα
> Καμιά παιδεία δεν θα λιγοστέψει αρκετά το τσιμέντο, την υπερκατανάλωση των πόρων της φύσης, την ρύπανση, όσο ένα μεγάλο πλήθος ανθρώπων διεκδικεί και πετυχαίνει τον τρόπο ζωής που η τεχνολογία του δίνει τη δυνατότητα να ζήσει.
κι όμως, αν ο άνθρωπος είχε παιδεία και καταλάβαινε ότι η Φύση είναι το Παν τώρα θα είχαμε μόνο πράσινη ενέργεια (ηλιακή, αιολική κλπ). Αν είχε παιδεία δε θα ρύπαινε το περιβάλλον. Αν είχε παιδεία δε θα χρησιμοποιούσε την τεχνολογία αρνητικώς. Ό,τι αρνητικό βλέπεις γύρω σου είναι λόγω έλλειψης παιδείας. Αν υπάρχει μια λύση για την ανθρωπότητα αυτή είναι η παιδεία και μόνον αυτή.
Πάνο,
προφανώς διαφωνούμε στο θέμα αυτό. Για όλες τις εναλλακτικές μορφές ενέργειας που αναφέρεις είναι άκρως συζητήσιμο κατά πόσον επιβαρύνουν και αυτές το περιβάλλον -με κάποιους άλλους μηχανισμούς από τις συμβατικές. Κάπου διάβασα οτι οι λάμπες οικονομίας καταλήγουν σε τοξικά απόβλητα (περιέχουν υδράργυρο), ξέρεις εσύ κάτι παραπάνω; Τα συστήματα παραγωγής αιολικής ενέργειας έχουν επίσης αρνητικές επιπτώσεις στο περιβάλλον και πιστεύω οτι αν το ψάξουμε θα διαπιστώσουμε κάτι αντίστοιχο και για τα συστήματα συλλογής της ηλιακής ενέργειας.
Τα περισσότερα αρνητικά που βλέπω γύρω μου δεν οφείλονται σε έλλειψη παιδείας αλλά σε διεκδίκηση συμφερόντων από ανθρώπους, ανεξάρτητα από την κοινωνική ή οικονομική τους θέση.
Απλό παράδειγμα (αναφέρομαι εδώ σε κοινούς θνητούς): Οι περισσότεροι θα ήθελαν να έχουν μια εξοχική κατοικία ή να κάνουν ταξίδια και να διαμένουν σε ξενοδοχεία και άλλους χώρους στις τοποθεσίες διακοπών τους. Έχεις προσέξει πόσο υποβαθμίζεται το περιβάλλον σε κάθε τοποθεσία στην οποία κτίζονται εξοχικές κατοικίες, ξενοδοχεία κλπ; Δεν είναι από έλειψη παιδείας που κάθε άνθρωπος χρειάζεται "ανθρώπινες" διακοπές. Και όμως η ικανοποίηση αυτής της ανάγκης υποβαθμίζει τόσο περισσότερο το περιβάλλον, όσο περισσότεροι άνθρωποι αποκτούν τη δυνατότητα να την ικανοποιήσουν. Και εδώ δίνω ένα μόνο από πολλά παραδείγματα.
Σημαντικότατος παράγοντας της υποβάθμισης του περιβάλλοντος είναι τα συμφέροντα των ανθρώπων μεγάλων εταιρειών, που ασχολούνται με την μεταποίηση - εκμετάλλευση των γήινων πόρων. Ούτε για αυτούς υπάρχει θέμα παιδείας. Είναι απλά θέμα συμφέροντος και κέρδους οι μέθοδοι που χρησιμοποιούν. Είναι θέμα συμφέροντος και κέρδους οι επιλογές που κάνουν και αυτές που δεν κάνουν και όχι θέμα παιδείας. Δεν φταίει που δεν τους έμαθε το σχολείο να πετάνε τα σκουπίδια στο καλάθι ή να φυτεύουν δέντρα εκεί που αυτά ... θα φύτρωναν από μόνα τους.
Αυτά που μπορούν να διορθωθούν με την παιδεία, όπως να μην πετάνε κάποιοι πλαστικές σακούλες και μπουκάλια στη θάλασσα, είναι αμελητέα μπροστά στις βλάβες που προκαλούν στο περιβάλλον πρώτα οι βιομηχανίες κάθε είδους και στη συνέχεια όλοι εμείς, προς ικανοποίηση βασικών αναγκών που προκύπτουν -πάντα βάσει του τρόπου ζωής μας εδώ και πάνω από έναν αιώνα.
Ερινύα ακόμα και το κέρδος, σε βάρος των άλλων (στην περίπτωσή μας το περιβάλλον) είναι θέμα παιδείας. Τα πάντα είναι θέμα παιδείας, από το αν θα πετάξεις το σκουπίδι κάτω μέχρι το πως θα μιλήσεις σε κάποιον.
> Δεν είναι από έλειψη παιδείας που κάθε άνθρωπος χρειάζεται "ανθρώπινες" διακοπές.
Συμφωνώ σε αυτό. Αλλά σήμερα θεωρούμε ανθρώπινες διακοπές το να έχουμε ένα εξοχικό με πισίνα και όλα τα καλούδια, ενεργοβόρα αυτοκίνητα (που θα μας πάνε εκεί σε μια ώρα), διακοπές στο Μπαλί κλπ. Κι αυτό είναι ακριβώς δείγμα έλλειψης παιδείας. Όχι η ανάγκη για ανθρώπινες διακοπές, αλλά το να θεωρούμε ανθρώπινες διακοπές ό,τι χειρότερο για τη φύση. Τόσες γενιές μεγαλώσανε χωρίς εξοχικό (η οικογένειά μου π.χ. ποτέ δεν είχε) και χωρίς ανέσεις (που νομίζουμε ότι είναι απαραίτητες), αυτοί δεν κάνανε ανθρώπινες διακοπές; Τα πάντα είναι θέμα οργάνωσης (δηλαδή πάλι παιδείας), αν υπάρχει οργάνωση ο άνθρωπος μπορεί να ζήσει σε απόλυτη αρμονία με το περιβάλλον.
Λες
> Είναι θέμα συμφέροντος και
>κέρδους οι επιλογές που κάνουν
>και αυτές που δεν κάνουν και όχι
>θέμα παιδείας.
μα το συμφέρον το καθορίζει επίσης η παιδεία. Αν είχανε παιδεία θα βλέπανε ότι η καταστροφή των φυσικών πόρων θα έχει ως αποτέλεσμα τα παιδιά/εγγόνια/δισέγγονά τους να μην μπορούνε να ζήσουνε. Και θα σταματούσανε. Αλλά βλέπεις δεν κοιτάνε το μετά, κοιτάνε το τώρα (και αυτό έλλειψη παιδείας είναι) και το υπερβολικό κέρδος ("οι πολλοί χείρους και ήττους του κερδαίνειν" έλεγε ο Αριστοτέλης. Αυτός κάτι παραπάνω ήξερε).
Φταίμε όμως κι εμείς. Και για κατούρημα να πάμε (που λέει ο λόγος) παίρνουμε το αυτοκίνητο αντί τα ΜΜΜ. Γι' αυτό και ενέργειες π.χ. σαν τη μέρα χωρίς αυτοκίνητο πιστεύω ότι βοηθάνε. Προσπαθούνε να αλλάξουνε τη νοοτροπία (και κατ' επέκταση την παιδεία του νεοέλληνος) σιγά σιγά.
Καλά θα ήταν, αν ήταν όπως τα λες Πάνο, αλλά -όπως εγώ τα βλέπω- αυτά που γράφεις αναφέρονται σε ιδεατούς ανθρώπους και σε ιδεατές κοινωνίες, στις οποίες δεν θα ανέχονταν να ζήσουν ούτε αυτοί που τις εισηγούνται.
Κατά τα άλλα η δική μου παιδεία λέει πως δεν έχω κανένα πρόβλημα να κάνεις εσύ τις διακοπές σου όπως τον παλιό καλό καιρό και εγώ να έχω το εξοχικό μου, μακριά από εκεί που μαζεύονται και ρυπαίνουν οι πολλοί.
Αναρωτιέμαι όμως, έχεις κινητό τηλέφωνο; έχεις υπολογιστή; Βιβλία; Σπίτι; Πλυντήριο; Ψυγείο; Έπιπλα στο σπίτι σου; Ρούχα φοράς; Έχεις τηλεόραση; Αυτοκίνητο μήπως; Χρησιμοποιείς πλοία; Αεροπλάνα; Υπηρεσίες μεταφοράς;
Να μην συνεχίσω, γιατί αν έχεις έστω και τα μισά από αυτά που γράφω, τότε εγώ δεν θα συμπεράνω οτι δεν έχεις παιδεία, παρότι θα είσαι ένα μεγάλο πρόβλημα για το περιβάλλον και εσύ και όλοι οι συντελεστές της παραγωγής, συντήρησης και καλής λειτουργίας των όσων έχεις. Κι' ας μην ξεχνάμε οτι όλα αυτά και πολλά περισσότερα επιθυμούν να τα έχουν (ή και τα έχουν) κάποια δις που ζουν στον πλανήτη γη.
Βέβαια υπάρχουν διάφοροι τύποι παιδείας. Αυτό που θα έπιανε είναι κάποιοι λίγοι να απολαμβάνουν όλα αυτά και ακόμα περισσότερα και οι πολλοί και εν δυνάμει πολύ ρυπαροί να μάθουν επιτέλους οτι μπορούν να ζουν όπως την εποχή των σπηλαίων ή συγκεντρωμένοι σαν τα ζώα σε ειδικά στρατόπεδα. Αλλά γι' αυτό δεν πρέπει να ανησυχούμε, είναι ένα πιθανό σενάριο κι αυτό για την "σωτηρία του πλανήτη".
Και βέβαια τον βαθμό κινδύνου του πλανήτη μας τον λένε πάντα κάποιοι "επιστήμονες" ειδικοί για τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης...
Ερινύα,
> Αναρωτιέμαι όμως, έχεις κινητό τηλέφωνο; έχεις υπολογιστή; Βιβλία; Σπίτι; Πλυντήριο; Ψυγείο; Έπιπλα στο σπίτι σου; Ρούχα φοράς; Έχεις τηλεόραση; Αυτοκίνητο μήπως; Χρησιμοποιείς πλοία; Αεροπλάνα; Υπηρεσίες μεταφοράς;
το θέμα δεν είναι να μην τα έχεις όλα αυτά, αλλά να τα έχεις και να τα χρησιμοποιείς σωστά. Δε βάζουμε ας πούμε πλυντήριο για δύο ρούχα, δεν παίρνουμε το αυτοκίνητο για να πάμε για τσιγάρα στο περίπτερο, όταν χτίζουμε σπίτι κοιτάμε να τηρεί κάποιες προδιαγραφές κοκ. Δεν είναι κακό να υπάρχει τεχνολογία και εξέλιξη, κακό είναι να νομίζουμε ότι ζούμε σε άλλη εποχή.
Πάνο, κοίτα τι λες:
"το θέμα δεν είναι να μην τα έχεις όλα αυτά, αλλά να τα έχεις και να τα χρησιμοποιείς σωστά. Δε βάζουμε ας πούμε πλυντήριο για δύο ρούχα, δεν παίρνουμε το αυτοκίνητο για να πάμε για τσιγάρα στο περίπτερο, όταν χτίζουμε σπίτι κοιτάμε να τηρεί κάποιες προδιαγραφές κοκ. Δεν είναι κακό να υπάρχει τεχνολογία και εξέλιξη, κακό είναι να νομίζουμε ότι ζούμε σε άλλη εποχή."
Καλά και με αυτά που γράφεις παραπάνω θεωρείς οτι θα σωθεί ο πλανήτης αν τα πράγματα είναι τόσο άσχημα όσο τα περιγράφουν οι από τηλεοράσεως "ειδικοί";
Αν νομίζεις έτσι τότε δεν υπάρχει καμιά βάση συζήτησης.
Κακό είναι να νομίζουμε οτι ζούμε σε άλλη εποχή και ακόμη χειρότερο να μην γνωρίζουμε την ίδια μας την φύση.
Ερινύα οφείλουμε όλοι να κάνουμε το καθήκον μας και αυτό περιλαμβάνει τόσο εμάς (τους καθημερινούς ανθρώπους) όσο και τους μεγαλοκαρχαρίες (αυτούς που αποψιλώνουνε δάση, μολύνουνε τα ποτάμια με εργοστασιακά απόβλητα κλπ). Όλοι πρέπει να βοηθήσουμε, εμείς με το να μην πετάμε σκουπίδια και να μη σπαταλούμε το νερό κλπ, και οι μεγαλοκαρχαρίες με το να εγκαταστήσουνε ειδικά φίλτρα κλπ. Όλοι φταίμε και όλοι πρέπει να αναλάβουμε τις ευθύνες μας. Δε δέχομαι να μου λένε "δεν κάνω τίποτα γιατί και να κάνω τα συμφέροντα των ανθρώπων των μεγάλων εταιριών είναι τόσο δυνατά που δε θα γίνει τίποτα".
Πάνο,
Θα το επαναλάβω οτι, όλα αυτά που γράφεις παραπάνω, όπως και τα προηγούμενα, είναι κατά τη γνώμη μου άσχετα με το νόημα της ανάρτησης, με την ουσία της οποίας έχεις ήδη δηλώσει την διαφωνία σου.
Τώρα, όσον αφορά την υποτιθέμενη "σωτηρία του πλανήτη" με εκδηλώσεις όπως η "ώρα της γής" και άλλα παραπλήσια έχω ήδη πεί τη γνώμη μου, με την οποία επίσης διαφωνείς.
Οπότε, η διαφωνία μας παραμένει και στα υπόλοιπα, όσον αφορά αυτό το θέμα. Όπως και εσύ θα πρέπει να αντιλαμβάνεσαι, δεν έχει καμία σχετικότητα με το θέμα της ανάρτησης αυτής ούτε να συζητάμε για αυτό που αποκαλείς καθήκον μας, ούτε το αν μας χρειάζεται κάποια παιδεία για να μην πετάμε σκουπίδια. Πιο ταιριαστό με το θέμα θα ήταν να μιλούσαμε για εκείνη την παιδεία, που θα μάθαινε τους ανθρώπους να αναγνωρίζουν πότε τους εξαπατούν και τους χειρίζονται με -φαινομενικά αθώες- μεθοδεύσεις.
Ερινύα
> Άρα, σύμφωνα με αυτά που εσύ
>έγραψες, ο "διαβασμένος", ο "καλός
>μαθητής" θα τον έλεγα εγώ,
>καθημερινώς δεν ανάβει φώτα στο
>σπίτι του, δεν χρησιμοποιεί
>αυτοκίνητο και δεν ξέρω τι κάνει
>άλλο χάρην της μέρας του
>περιβάλλοντος.
είδες που δεν έχεις καταλάβει τι ακριβώς είναι η ώρα της Γης; Η ώρα της Γης δε λέει να σβήσουμε όλα τα φώτα και να είμαστε στο σκοτάδι. Η ώρα της Γης δε λέει να μη χρησιμοποιούμε αυτοκίνητο, αεροπλάνο, να μη χτίζουμε σπίτια κλπ. Η ώρα της Γης λέει να σβήσουμε όλα τα φώτα, ηλεκτρικές συσκευές κλπ που δε χρειάζεται να είναι αναμμένες και καίνε άδικα. Αντιγράφω από το wiki (η κεφαλαιοποίηση είναι δικιά μου)
"asking households and businesses to turn off their NON-ESSENTIAL lights and other electrical appliances for one hour to raise awareness towards the need to take action on climate change."
Ειλικρινώς δεν ξέρω πώς σου μπήκε η ιδέα ότι το μήνυμα της ώρας της Γης είναι ότι πρέπει να ζούμε χωρίς ηλεκτρισμό και τεχνολογία.
Τα υπόλοιπα περί συσχετισμού με το χριστιανισμό τα φήνω ασχολίαστα. Δεν είναι δυνατόν λογικός άνθρωπος να συνδέει παραμυθάκια (χριστιανισμός) με γεγονότα (καταστροφή του πλανήτη).
Πάνο,
πολύ σίγουρο σε βλέπω για τις προθέσεις των διοργανωτών της "ώρας της γής". Και φανατικό υποστηρικτή της. Αυτό το βρίσκω ιδιαίτερα περίεργο. Μήπως είσαι ένας απ' αυτούς;
Αναγκαστικά θα αναρτήσω εδώ το σχόλιό μου που είχα σβήσει, μια που ο Πάνος απάντησε σε αυτό:
Πάνο,
ήθελα εξ αρχής να σχολιάσω αυτό που γράφεις στο πρώτο σου σχόλιο:
"Για κάποιον που είναι πιο οξυδερκής, διαβάζει, ψάχνει, σκέφτεται, η ώρα της Γης (ή η μέρα χωρίς αυτοκίνητο, η μέρα περιβάλλοντος κλπ) είναι αυτονόητο και εφαρμόζεται καθημερινώς."
Άρα, σύμφωνα με αυτά που εσύ έγραψες, ο "διαβασμένος", ο "καλός μαθητής" θα τον έλεγα εγώ, καθημερινώς δεν ανάβει φώτα στο σπίτι του, δεν χρησιμοποιεί αυτοκίνητο και δεν ξέρω τι κάνει άλλο χάρην της μέρας του περιβάλλοντος.
στη συνέχεια είχες γράψει τα εξής:
"Για το μέσο άνθρωπο όμως όχι. Έτσι πρέπει να αρχίσεις από κάπου ώστε να τον κάνεις να σκεφτεί, σιγά σιγά και με μικρά βήματα. Εκεί αποσκοπεί και η ώρα της Γης και οι λοιπές ενέργειες που γίνονται."
Είναι ένα επιχείρημα απολύτως ανάλογο με τα επιχειρήματα των χριστιανών θεολόγων, όταν θέλουν να δικαιολογήσουν τα αδικαιολόγητα της "Αγίας Γραφής". Σου λένε:
επειδή οι άνθρωποι τότε δεν θα καταλάβαιναν αν ο θεός τους τα έλεγε σωστά, γι αυτό τα είπε με αυτόν τον τρόπο.
Τα ίδια λένε οι θεολόγοι για να εξηγήσουν γιατί ο Ιησούς μιλούσε με παραβολές.
Ο ταλαίπωρος μέσος άνθρωπος που δεν καταλαβαίνει. Πολύ βολικό...
με την παρατήρηση οτι το σχόλιο αυτό σβήστηκε σχεδόν αμέσως μετά την ανάρτησή του...
Δεν καταλαβαίνω το σχόλιό σου. Δηλαδή αν υποστηρίζω τη μέρα χωρίς αυτοκίνητο σημαίνει ότι είμαι κάποιος από την κυβέρνηση; Αν υποστηρίζω τη μέρα της μητέρας σημαίνει ότι είμαι μητέρα; Αν υποστηρίζω ας πούμε την ανέγερση τζαμιού στην Αθήνα σημαίνει ότι είμαι μουσουλμάνος; Δεν μπορώ να βρω θετικά σε κάθε κίνηση και να τα υποστηρίξω; Πρέπει να βλέπω συνομωσίες παντού;
> Αναγκαστικά θα αναρτήσω εδώ το σχόλιό μου που είχα σβήσει
η αλήθεια είναι ότι απάντησα από το google mail και ούτε που κατάλαβα ότι το διέγραψες.
Πάνο,
ακόμα και το οτι διαστρέφεις αυτά που έγραψα με βάζει σε υποψίες.
Δεν είπα απλά οτι υποστηρίζεις απλά την συγκεκριμένη ανούσια εκδήλωση, αλλά οτι υποστηρίζεις με βεβαιότητα τις προθέσεις των διοργανωτών της. Αυτό είναι το πρόβλημα. Αυτή είναι και η διαφωνία σου με την ουσία της ανάρτησης. Μήπως λοιπόν (για να γνωρίζεις τις προθέσεις τους) είσαι ένας από αυτούς;
Νομίζω οτι το ερώτημα είναι απολύτως εύλογο.
Ερινυά,
1ον) από όσο κατάλαβα η ουσία της ανάρτησης είναι η χειραγώγηση του ανθρώπου και σε αυτό ήμουνα ξεκάθαρος από την πρώτη μου κι όλας καταχώρηση ότι συμφωνώ.
2ον) δε διέστρεψα τίποτα, δε γνωρίζω από που βγάζεις αυτό το συμπέρασμα.
3ον) η διαφωνία μου έγκειται στο ότι δε βλέπω την ώρα της Γης ώς πράξη χειραγώγησης αλλά ως ελπίδα να επέλθει κάτι θετικό για τον πλανήτη. Βεβαίως και δε γνωρίζω τις προθέσεις των διοργανωτών. Εσύ τις γνωρίζεις; Είναι αρνητικές; Αν ναι γιατί δεν παραθέτεις στοιχεία να τις δούμε όλοι;
4ον) δε θα μπω στο ανούσιο παιγνίδι να σε κατηγορήσω (όπως κάνεις εσύ εμμέσως πλην σαφώς). Ο Γιανναράς στο "καταφύγιο ιδεών" (από τα λίγα έργα του που συμφωνώ μαζί του σε κάποια πράγματα) κάνει σαφές το πρώτο βήμα για διαχωρισμό, "εμείς και οι άλλοι". Εγώ δε θα μπω σε αυτό το τριπάκι. Όποιος δε συμφωνεί μαζί μου δε σημαίνει και κατ'ανάγκη ότι είναι με τους "άλλους".
Αυτά. Αν θέλεις να πούμε κάτι επί του θέματος ευχαρίστως να απαντήσω διαφορετικώς δε θα αναλωθώ άλλο σε ανούσιες κατηγορίες.
Πάνο,
και εσύ, όπως και όλοι οι ενδιαφερόμενοι μπορείς να εντοπίσεις ενδιαφέροντα άρθρα, που μπορούν να μας ανοίξουν τα μάτια για τις πιθανές προθέσεις διοργανωτών και εμπνευστών της συγκεκριμένης εκδήλωσης και όχι μόνο.
Για παράδειγμα, ιδιαίτερα κατατοπιστικό είναι το παρακάτω:
Το “πρασίνισμα” του πλανήτη: υπερεθνική ελίτ και οικολογία
Σε αυτό το άρθρο βλέπουμε ποιοί είναι και πώς σκέφτονται οι "αρχηγοί" των "θεάρεστων" οργανισμών. Πόσο στ' αλήθεια ενδιαφέρονται να ενεργήσουν (ή να ενεργηθούν;) για τον "μέσο άνθρωπο". Πολύ χειρότερα από τα άκρως ρεαλιστικά και κυνικά που έγραψα σε κάποια παραπάνω σχόλια και με δυνατότητα και ισχύ για εφαρμογή.
Ακόμα με μικρή αναζήτηση θα ανακαλύψει ο κάθε ενδιαφερόμενος πολλά ιστολόγια που εξέφρασαν τη γνώμη τους για την "ώρα της γης", τα περισσότερα πριν από την αφεντιά μου. Παραδείγματα:
Δεν συμμετέχω στον “σκοταδισμό” της παγκόσμιας οικολογικής ελιτείας
Ρομαντικά σκοτάδια στον καναπέν (Major League Bullshit)
Μαγάρισαν την Ακρόπολη και έσβησαν τα ...φώτα
Υπάρχουν και πολλά άλλα, που είναι εύκολο να βρεθούν με μια αναζήτηση.
Δημοσίευση σχολίου